Back To Eden Forum

Het is momenteel Zo Sep 15, 2019 6:57 pm

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Wo Okt 15, 2014 9:27 pm 
Site Admin
Gebruikers-avatar

Maar...als je koemest nu opbrengt, ligt het nog een half jaar voor je het gaat gebruiken.
Je kan het ook eerst op de grond aanbrengen en wat door de grond heen werken, verteert het nog sneller.
Ligt ook aan de hoeveelheid die je op wil brengen.

Groetjes Maaike

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Do Okt 16, 2014 10:55 am 
Gebruikers-avatar

Ik lees heel vaak over verse mest die wortels van de planten zou verbranden omdat het te 'scherp'/te vers is.
Ergens kan ik daar wel inkomen, je brengt daarmee je bodem ec/bemesting erg veel omhoog, maar hoe zit het dan met koeien die in een weiland hun uitwerpselen deponeren, daar ontstaan toch ook niet allemaal bruine vlekken omdat de koe het niet eerst netjes op de compost hoop gedeponeerd heeft en na een jaar pas over het weiland uitgestrooid?
En de boeren die hun verse mest uit rijden over het land, is eigenlijk hetzelfde verhaal.

Of is het zo dat gras minder snel last heeft van een hoge bodem ec/verbranding van de wortels dan (moes)tuinplanten?

Het lijkt mij dat het niet zo'n groot probleem zal zijn verse mest, alleen dat enkele planten daar misschien wat minder goed tegen kunnen dan andere.
De mest nu aanbrengen zodat het nog een half jaar bijna de tijd heeft om in te werken en (deels) te verteren zou prima moeten zijn lijkt me.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Vr Okt 17, 2014 10:13 am 

moestuinmeisje schreef:
Goeie tip Rade, van die houtsnippers en mest. Misschien wel handig als we daar nog een extra rubriek van maken op het forum. Tips waar je spullen kan halen.
En van balkontuinier...nu een tuinbezitter, super!! Hoe groot is je tuin?

Ik heb compost gehaald bij de gemeente. Voordeel: gratis. Nadeel: je weet niet wat er allemaal in zit + niet elke gemeente heeft compost om uit te delen. (al doen veel gemeente wel mee aan de jaarlijkse compostdag in het voorjaar)

Ik ga dit najaar voor het eerst blad aanbrengen OP de houtsnippers. Ik heb het wel eerder gebruikt in de composthoop. Het is dus idd de bedoeling dat het blad composteert.

Ik zou zelf de koeienmest onder de houtsnippers aanbrengen. dus zeg maar bij de compostlaag. In de BTE-film brengen ze wel mest aan op de houtsnippers, maar dat is echt maar een flinterdun laagje en geen koeienmest, maar een meststof die ze er op strooien (vast iets van koemestkorrels o.i.d. ...maar geen kunstmest natuurlijk :) )

Het is nu de ideale tijd om vaste planten te zetten, bomen/fruit e.d. En het grappige is, het is nu vaak uitverkoop bij tuincentra en gaan de fruitbomen er vaak voordelig uit. Verder is het nu ook de beste tijd om knoflook in de grond te zetten. Je kunt gewoon knoflook uit de winkel nemen. En de teentjes 1 voor 1 in de grond duwen. (staat ook een filmpje over op de site) Waar je wel op moet letten is dat het Nederlandse knoflook is. Chinese knoflook gaat niet werken in ons klimaat ;)
Er zijn nog wel dingen die je nu kunt zaaien, maar dan moet je echt het weer wel mee hebben wil het nog wat worden. Denk aan: sla en koolsoorten, maar dan moet je goed kijken welke soort geschikt is, dat heb ik nu even niet paraat.

Groetjes

Bedankt voor jullie input, zal vaker een beroep op jullie doen want ik heb nooit eerder iets als dit gedaan.
De tuin is redelijk klein, 25 m2 en is eigendom van onze parochie in R'dam.
We willen het volgende doen....
Laag karton, laag koeienmest vermengd met hooi (onkruid vrij, gecomposteerd dus!) en een laag snippers. Is dit een goede combi?
Ik denk dat we het zo laten staan tot aan het voorjaar en dan willen we gaan planten, wat weten we nog niet maar daar hebben we genoeg tijd voor om over na te denken.
Interresant is dat er ook perenbomen staan, die wil ik ook gaan bedekken - ben benieuwd hoe dat zal lopen.
Moestuinmeisje, waar haal je info vandaan? Wat voor boeken of site lees je?

Gr Rade

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Vr Okt 17, 2014 10:50 am 
Site Admin
Gebruikers-avatar

Ha Rade,
25 m2 is toch gaaf!
Lekker buiten bezig zijn, heerlijk.
Ik ben net ook anderhalf uur op de tuin geweest, beetje snoeien, beetje rommelen, ff zitten. ;) wat een ontspanning geeft dat toch elke keer weer.

Zoals Paul ook in de film aangeeft is mulchen altijd goed!
Let erop dat het karton goed overlapt, want anders piept het onkruid er op de naden tussendoor.
Ik zou zeker niet zuinig zijn met het hooi, verteerd ook lekker snel.
Houdt er ook rekening mee dat je het eerste jaar misschien wel bij moet mesten, gewoon goed kijken naar je planten of ze voldoende groeien of niet.

Mijn info krijg ik op verschillende manieren. Ten eerste door te doen wat bij mij het beste gevoel geeft. Als ik op de tuin ben, krijg ik vaak ideeën hoe ik iets aan wil gaan pakken. Natuurlijk krijg ik vd mensen op de volkstuinvereniging ook vaak goedbedoelde tips, maar eerlijk gezegd, zaten er maar een paar bruikbare tussen.
Verder heb ik de beste tip ooit uit de BTE-film gekregen. Kijk naar de ongerepte natuur, hoe wordt daar iets opgelost, hoe wordt het daar gedaan!!
Hoe heeft God het eigenlijk bedoelt?
Ik heb verder veel boeken over biologisch en ecologisch tuinieren. bv:
Ruth Stout -tuinieren zonder spitten
Kreuter en Veltman- de bio-tuin (heerlijk boek)
Velt- ecologisch tuinieren
Ik vind het heerlijk om die in de herfst/winter die er weer eens bij te pakken en gewoon door te bladeren, maar ik pak ze niet bij elke groente erbij om te kijken wat de beste tijd is om iets te doen.
Ik kijk bv wel wat op het zakje staat van een bepaalde groente, maar ik probeer het gerust ook eerder of later een keer te zaaien. Soms met succes, soms ook zeker niet.
Heb ik bv last van een vliegje bij de boerenkool dan ga ik op internet op zoek. Wat kan ik over dat dier vinden, welke oplossingen worden gegeven, maar vooral ook wat is de oorzaak, wat past bij mij. Zoveel tuinen, zoveel meningen.

En verder heb ik alle filmpjes van L2survive gekeken op youtube waarin hij Paul vragen stelt en hem filmt als hij bezig is in zijn tuin.
Hij heeft de tuin die ik ook wil :) dus daar kan ik mooi afkijken.

Groetjes Maaike

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Zo Apr 19, 2015 12:40 pm 

Het najaar is, volgens mij, de ideale tijd om de tuin te mesten. Je hebt dan een aantal maanden rust in de tuin, voordat het nieuwe seizoen weer begint. Zo heeft de tuin de tijd om te composteren wat er is opgebracht, om alle voedingsstoffen vrij te maken voor het volgende voorjaar. In de natuur gebeurt dat ook zo; alle bladeren vallen in de herfst, zo is het gecomposteerd tegen de tijd dat het nieuwe seizoen begint. In de landbouw, waar geen gebruik gemaakt word van compost en bescherming van de toplaag, word in het voorjaar kunstmest uitgereden. Dit is een snelle meststof en dat moet het ook wel zijn, want de gewassen hebben het NU nodig...

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]