Back To Eden Forum

Het is momenteel Di Aug 20, 2019 10:14 am

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: stikstof
BerichtGeplaatst: Do Jan 08, 2015 7:11 pm 

Ik heb vandaag houtsnippers op mijn groentetuin gestrooid. Maar nu lees ik dat het veel stikstof uit de bodem trekt? Moet ik nog iets strooien voor het stikstof op peil te houden. Groet michel

Profiel  
Reageer met citaat  
 Titel: Re: stikstof
BerichtGeplaatst: Vr Jan 09, 2015 4:07 pm 
Site Admin
Gebruikers-avatar

Hoi Michel,

Het onttrekt inderdaad wat stikstof aan de bovenste laag. Zolang de houtsnippers niet door de aarde heen mengt zou het geen probleem moeten zijn. Zodra het blad verteert wat tussen de houtsnippers zit geeft het op die manier alweer stikstof terug aan de aarde. Kippenmest is rijk aan stikstof. Veel zelfgemaakte gieren ook.
Het eerste jaar kan het nodig zijn om bij te mesten, dan zou ik het daarmee doen.

Succes Maaike

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Za Jan 10, 2015 6:29 pm 

Oke dan laat ik het eerst zo.ik maak er ook nog een kippen ren bij dus kippen mest komt dan vanzelf :D nu maar wachten tot het mooi weer is. Groet michel

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Za Jan 10, 2015 7:03 pm 
Site Admin
Gebruikers-avatar

Ha Michel,

Ik kwam net dit filmpje tegen op internet, misschien heb je er wat aan ter verduidelijking:
https://www.youtube.com/watch?v=BQH0J2poixk

Groetjes Maaike

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Za Apr 18, 2015 10:36 pm 

Hier op het complex kijkt ook iedereen met argus ogen naar mijn project. Ik heb er behoorlijk over lopen na te denken hoe en wat, en kom tot het volgende:

1. Hout moet er op liggen, en niet erin, dan onttrekt het stikstof in de grond. Er zijn mensen die zaagsel door hun grond hebben gemengt, met het gevolg dat hat onvruchtbaar is geworden.
2. Hout in de grond verteerd niet meer. Na 5 jaar graaf je het gewoon weer op
3. Tuinpalen rotten daar, waar de palen de grond in gaan!! Niet erboven, niet eronder.
4. De lucht heeft ook stikstof als element in zich. Harkt Paul daarom zijn snippers steeds.......? Zodat er lucht door de snippers komt...dat vraag ik me dus af.

Omdat houtsnippers enige tijd nodig hebben om te composteren, zou ik zowieso adviseren om de eerste 3-4 jaar goed bij te mesten, omdat de snippers nog niks afgeven, en je normaal ook moet mesten. Nu moet je extra mesten, dus A. je normale bemesting (niks komt van houtsnippers in de eerste jaren), en B. het stikstof wat de houtsnippers onttrekken te neutraliseren.

Het moestuinmeisje geeft het zelf ook aan: De percelen waar compost onder zit, doen het beter als daar waar niks is toegevoegd. Logisch toch? Als je kolen teelt op 'normale' grond en niks bemest, wordt het niet veel. Gooi er snippers op, die iets wegtrekken, en het wordt nog minder :D

Trouwens, Paul bemest ook met kippenmest!

Ik ben erg benieuwd naar jullie idee├źn.

Groetjes,

Marc

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Zo Apr 19, 2015 12:03 pm 

Paul vertelt in 1 van de filmpjes over zijn mineralen huishouding. Zijn waardes liggen allemaal ruim (en sommige heeeel ver) boven de minimale waardes die de wetenschap heeft vastgesteld voor de groenteteelt. Natuurlijk is zijn laag houtsnippers al langer aan het verteren dan die van ons allen bij elkaar! Het heeft inderdaad wel tijd nodig om op te starten. Maar door het toevoegen van snel-composterend materiaal, zoals gemaaid gras, bladeren en (kippen)mest gedurende het seizoen, houd je het in balans.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Do Jun 04, 2015 12:11 pm 

Zou je gras en bladeren er bovenop leggen (en een beetje erin harken)? of moet je eerst dan de houtsnippers weer weghalen en dan die dingen erbij en dan de houtsnippers erboven?

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Vr Jun 05, 2015 8:08 pm 
Site Admin
Gebruikers-avatar

Paul geeft aan dat je laag op laag aan kan brengen, zo gaat het in de natuur ook.

Ik moet wel zeggen dat ik bij een stuk wel eens de houtsnippers weggehaald heb, compost heb toegevoegd en houtsnippers weer terug heb gelegd.
Het werkte niet. Waren houtsnippers zonder blad en geen compost er onder, daar wilde het niet groeien.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Di Jun 16, 2015 4:17 pm 

Volgens mij inderdaad ook laag op laag. De mineralen spoelen dan door regen (of water geven) de bodem in. De planten gebruiken wat ze nodig hebben en de rest komt ten goede aan de bodem zelf.

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]