Back To Eden Forum

Het is momenteel Zo Sep 15, 2019 6:27 pm

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Wo Okt 15, 2014 9:10 pm 

Wij zijn met ons gezin ruim 3 jaar geleden in juli verhuisd van Eindhoven naar Hengelo. Ons huis is de helft van een soort van twee-onder-een-kap. Het is gebouwd in 1902 en sindsdien verscheidene keren verbouwd (uitgebreid). Het huis + tuin er omheen is gekwalificeerd als gemeentelijk monument. Het 1e jaar heb ik alleen gebruikt om te kijken wat er groeide en bloeide en vooral om veel op te ruimen. In de winter van het 2e jaar heb ik met de hulp van mijn zoon een grote vijver (19 x 6 meter. 60 kuub) uitgegraven in wat je de voortuin zou kunnen noemen. In de daaropvolgende lente (2013) heb ik ook een moestuintje aangelegd met als onderlaag de 'top soil' van de uitgegraven grond van wat nu de vijver is geworden.
De nadruk in onze tuin ligt toch wel op het siertuingedeelte. Overigens zijn in de diverse delen van de tuin niet alleen planten en bomen voor de sier geplant. Zo stond/staat er in de 'achtertuin' (het deel, waarin ook de moestuin is gesitueerd) wat later bleek een hoogstam notarisappel. Zelf heb ik daar vervolgens 5 hoogstam appels bijgeplant. Ik ben een liefhebber van fruitbomen, dus inmiddels zijn er naast genoemde appelbomen ook 3 hoogstam peren (langs de oprit), 5 hoog en halfstam pruimenbomen (langs het talud) 1 hoogstam kers, 8 halfstam appelbomen voor de beukenhaag bij de parkeerplaats, 3 laagstam perenbomen en nog 2 halfstam perenbomen geplant. Ook bleken er in de tuin herfstframbozen en een vijftal bessenstruiken (rode en zwarte) te staan. Zelf heb er daar nog een vijftal blauwe bessen(struikjes) bijgezet. Dit staat dus allemaal niet in de moestuin. Wel heb ik als een soort van afscheiding van de moestuin een tweetal zomerframbozen aangeplant. Nieuwe loten schieten inmiddels overal uit de grond en die moet ik nog uitgraven en op 1 lijn zetten (en aanbinden).
In de moestuinbedden heb ik als bovenlaag compost gebruikt, die ik weer heb afgedekt met een mulchlaag van takjes en bladeren (1 jaar oud, deels gecomposteerd).
Voor mezelf (en ook voor geïnteresseerde anderen) hou ik een soort van blog bij om de ontwikkelingen in de tuin vast te leggen. Wanneer je googelt op 'villa drieneroord' zie je de blog vanzelf staan.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Wo Okt 15, 2014 9:30 pm 
Site Admin
Gebruikers-avatar

Welkom en zo te lezen woon je op een heel mooi stukje Nederland!!
Ik ga snel je blog eens bekijken!!!

Groetjes Maaike

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]