Back To Eden Forum

Het is momenteel Zo Sep 15, 2019 6:33 pm

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Za Okt 11, 2014 2:44 am 

hallo,

ik ben ben en heb in dordrecht een stukje moestuin, waar ik begonnen vben met stukje BTE-moestuin.
hier heb gehad; mais (oaxacan green, mandaran tiger), tovenboon, hyacintboon, pompoen, zoonebloemen, boerenkool, andijvie, prei, palmkool.

ik werk als vrijwilliger in een kas, dus daar ben ik voornamelijk bezig en soms doe ik dus ook wat buiten waar ik dus wat meer mn eigen gang kan gaan. hier heb ik dus ook een stuk bedekt met houtsnippers die ik van de gemeente kon krijgen. dat is dan ook gelijk mijn eerste 'eigen' moestuin en ook eerste ervaring met BTE.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Za Okt 11, 2014 2:46 pm 
Site Admin
Gebruikers-avatar

Welkom Ben,

Wat super leuk dat je buiten je eigen ding mag doen, dat is een mooi dank-je-wel-gebaar voor je hulp als vrijwilliger :)
Hoe bevalt BTE bij jou tot nu toe?

Groetjes Maaike

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Zo Okt 12, 2014 1:38 am 

het is een heel relaxed gebeuren ook in de kas hoor. mocht je het leuk vinden, hier kun je meer info vinden: https://www.facebook.com/groups/5844534 ... 2/?fref=ts

ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het afgelopen is met je aardappelen onder houtsnippers. heb je die uiteindelijk uit moeten graven ?
zelf kwam ik namelijk een blog tegen waar iemand dus gewoon boven de grond aardappels verbouwd heeft : http://www.plantaardig.com/groenteninfo ... -de-grond/

hoe tof is dat!

heb je idee hoe ik aan het boekje tuinieren zonder te spitten kan komen ?

oh en hoe BtE me bevalt. nou ja best goed. ik heb een stuk grond met houtsnippers bedekt en merk dat het scheelt in onkruid en dat bevalt me goed.
ik wil graag lekker hiermee door en tof om zo een plek te hebben waar ik mensen kan treffen die met hetzelfde bezig zijn.

op het moment heb ik nog wat andijvie in de grond staan (grotendeels ondertussen doorgeschoten), boerenkool groeit lekker en krulpeterselie staat er ook mooi bij.
de prei is lekker aan het groeien en ik hoop dat de vorige week uitgepote palmkool nog wat gaat worden.

ik ben van plan nog wat knoflook te gaan zetten, verder heb ik nog geen specifieke plannen.

groeten,
ben

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Zo Okt 12, 2014 8:00 am 
Site Admin
Gebruikers-avatar

Wat een goeie vraag van die aardappels, mijn eerste gedachte was: dat staat toch op mijn blog. Dus ik gelijk even gekeken, heb ik dat filmpje gewoon nog niet online gezet. Ik zal er van de week gelijk even een blog aan wijden. Dank voor de tip!!!

Dat boekje van ruth stout ben ik 'toevallig' tegen gekomen in de kringloopwinkel. Ik was aan het kijken en de titel greep me. (niet spitten!!! ;) ) Het was 1 van een berg tuinboeken die ik voor 50 cent p.st. meenam. Pas thuis gekomen werd ik het boekje ingezogen en heb ik het in 1 keer uitgelezen! De andere tuinboeken zijn inmiddels weer terug naar de kringloopwinkel, maar dit is een blijvertje.
Maar ja dat moet je dus net treffen. Ik zou zeggen marktplaats, onlineboekwinkels met tweedehandsboeken, vragen op facebook....

Oh ja palmkool....die zet ik ook op mijn lijstje voor volgend jaar!!

Groetjes Maaike

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Zo Okt 26, 2014 6:34 pm 

ok leuk dat het gelukt is met die aardappels.
waarom dus nog graven ? ;)

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Zo Mei 15, 2016 10:22 am 

Ik heb al vele jaren een volkstuintje op een mooi volkstuincomplex in Waalwijk, gelegen in de vroegere uiterwaarden van de Bergche Maas.
Behoorlijk hoog afslibbaar gehalte.
De afgelopen jaren is dit helemaal uit de hand gelopen.
De gemeente heeft in 2011 de huur opgezegd: uitbreiding industriegebied voor o.a. bol.com.
Om een ellenlang verhaal kort te maken: vanaf 2011 tot de verhuizing in 2014 naar een nieuw complex ( zie de filmpjes op de site van Airpro Waalwijk) is, naast mijn gewone werk, enorm veel tijd gestopt in deze verhuizing.
ik wilde het op het nieuwe complex toch anders gaan doen.
De BTE video's, waar ik toevallig mee kennis maakte, zijn natuurlijk enorm inspirerend.
De godsdienstige uitlatingen storen mij niet ( meer).
Maaike is zo uitbundig met houtsnippers in de weer dat het aanstekelijk werkt.
Via de inkoopcommissie, wel een enig stevig aandringen, is er een flinke vrachtwagen houtsnippers aangevoerd, te gebruiken als paadjes en rondom de schuurtjes en kasjes.
vergeet niet, volkstuinders zijn net mensen en heel erg conservatief: waarom zou ik een ander aardappelras zetten als de Frieslanders als 20 jaar voldoen?
Ik ben maar begonnen om mijn in december 2015 aangelegde fruitlaantje vol te stouwen met houtsnippers.
Eens kijken of het werkt en er geen stikstoftekort ontstaat

Wordt tzt vervolgd.

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]