Back To Eden Forum

Het is momenteel Zo Sep 22, 2019 6:41 pm

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Za Sep 13, 2014 11:40 pm 

Hallo
Ik heb een vraagje : sinds april heb ik een moestuin van 30 m2. Na het bekijken van de documentaire Back to Eden werd ik enthousiast over het gebruik van houtsnippers. Straks als de bedden leeg zijn wil ik de grond bemesten en dan de snipperlaag erover.Toch heb ik mijn twijfels nog omdat je zo weinig mensen ziet die deze methode toepassen. Vandaag vroeg ik de mening van een ervaren moestuiner,(mijn zwager), die kende het systeem wel maar hij beweert dat na enige tijd de grond te veel verzuurd raakt door deze snippers.Volgens hem luistert het heel nauw welke snippers, welk soort groen, en welke ondergrond je hebt.
En nu ben ik dus in verwarring. Klopt het wat hij zegt?

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Zo Sep 14, 2014 5:03 pm 
Site Admin
Gebruikers-avatar

Je verhaal is heel herkenbaar, ik heb dat ook al meerdere keren gehoord, dat ik de grond aan het verzuren was.
Via de onderstaande link kom je bij een filmpje van Paul Gautschi, die vertelt over ph-waardes van de grond. Mulchen met houtsnippers zorgt er juist voor dat de grond in balans komt en elke plant en zonder problemen in kan groeien.
https://www.youtube.com/watch?v=fMDenIzIuPs
Bij 1.50min. komt Paul aan het woord over de ph-waardes.

Ik denk dat het nog relatief onbekend is en ook best spannend om het helemaal anders dan anderen te gaan doen. Dat vond ik tenminste wel. ;)

Groetjes Maaike

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Ma Sep 22, 2014 12:30 pm 

Hoi Margriet,
Afgelopen weekend was ik op een moestuinterrein van een vriendin in Friesland.
Ze liet de verschillende veel "traditionele" moestuinen zien. Opvallend was 1 tuin die zulke grote kolen , pompoenen en andere groenten had. Ik zag direct dat hij met houtsnippers werkte en veel bedekte met paardenmest en vlas.
Ja, vertelde mijn vriendin, deze meneer doet alles biologisch maar iedereen is hier sceptisch over.
Dan moet ik altijd direct lachen omdat mensen zichzelf dan tegenspreken, aangezien deze man wel de grootste opbrengsten heeft. Ik denk dat de mens vooral moeite heeft met veranderingen en de oude manier van moestuinieren zo diep "geworteld" ;) zit. Van rijtjes groenten en veel spitten en bestrijden van insecten met chemicaliën.
Volgens mij is het een kwestie van zelf ontdekken, geduld en kijken wat bij jou past. Bij mij was echt de ommekeer het zien van de film BTE. Trouwens staat op de website van het moestuinmeisje nog een geweldige film die mij ook overtuigde.
Even kijken of ik de link kan vinden....

http://youtu.be/nhVWNwCRpKg

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Vr Jan 23, 2015 11:51 pm 

Ooh geweldig
Ik heb hem op mijn facebook gezet
Kijk ik hem morgen nog een keer

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Di Feb 03, 2015 2:40 am 
Gebruikers-avatar

Ik heb me al eens wat meer verdiept in het bodemleven en ph-waarde daarvan.
Als je een goed bodemleven weet te creëren met nuttige schimmels en bacteriën, dan zorgen die voor de regulering van de ph-waarde van je aarde en voor het 'vervoer' van de voedingstoffen naar je planten toe.
Schimmels vormen hele netwerken onder de grond om zo planten en voedingstoffen met elkaar te verbinden en zo de opname en verspreiding van voedingstoffen te verbeteren.
Met het toevoegen van organisch materiaal zorg je voor ruimte en voedsel voor je bodemleven waardoor schimmels en bacteriën zich er goed thuis voelen.
Ik zou wel zorgen dat er zo nu en dan ook wat groenmateriaal op komt als bladeren, gras, snoeiafval en dergelijke.
Hoe meer verschillende toevoeging van materialen, hoe gezonder je bodem en bodemleven word.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Ma Mrt 23, 2015 11:35 am 

Heeft iemand die al een paar jaar houtsnippers doet wel eens een test gedaan? Ik ben wel benieuwd of je ook 'wetenschappelijk' kunt aantonen dat het op NL-bodem ook goed komt met de PH-waardes.

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]