Back To Eden Forum

Het is momenteel Vr Mei 24, 2019 9:13 pm

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Za Okt 18, 2014 9:17 pm 

Wellicht voor ons allen interessante aanvullende info (voor zover al niet bekend) op de BTE-methode (zie deze link: https://www.youtube.com/watch?v=rfX525YOr_4) E.e.a. doet niets af aan wat Paul doet, of aan zijn integriteit; de man is duidelijk echt en oprecht, maar wij kunnen er in onze moestuin(en) ons voordeel mee doen. Persoonlijk vind ik de aanpak kranten/karton, dan compost (voor de vruchtbaarheid) en dan een mulchlaag (houtsnippers, of vergelijkbaar voor het tegengaan van verdamping) de aangewezen aanpak, wanneer je geen niet-organische meststoffen wilt gebruiken.
Daarna kun je net als Paul een organische meststof, zoals kippen-, stal-, of konijnenmest gebruiken, die je uitstrooit over de houtsnippers. Gezeefde compost kan natuurlijk ook. M.b.v. de regen krijg je dan compostthee als bemester.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Zo Okt 19, 2014 9:08 am 
Site Admin
Gebruikers-avatar

Ik ken de video ook, kippenmest draagt zeker bij. Maar ik denk dat je het uiteindelijk met blad en houtsnippers (zoals het in de natuur gebeurd) ook redt. Het kost alleen meer tijd om het te bereiken.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Za Apr 18, 2015 10:46 pm 

Hoi moestuinmeisje. Ik ben het niet helemaal met je eens, met de stelling 'in de natuur'. Want in de natuur groeien al die groenten niet zo dicht op elkaar, jaar na jaar. Je vraagt heel veel van de grond. En dat zul je moeten aanvullen. Wil je het echt goed doen, zul je ook alles overal in de tuin verspreid moeten zaaien, dus niet 'per vak'. Zo werkt de natuur. Maar zo willen wij het niet. Alle kolen bij elkaar, alle vruchten bij elkaar... (een nadenkertje)

Ik denk echt dat je de eerste jaren normaal moet bijmesten (in de natuur lopen ook dieren die hun ontlasting laten vallen), en misschien altijd wel wat moet geven. Alleen de grond wordt steeds beter en beter, maar dat staat los van de voedingswaarden die erin zitten.

Normaal eten de kippen de groenten op, en poepen het er weer over uit. Nu pikken wij het er af. Dus pak maar een hand vol met kippenmest (of wat je wil gebruiken), en gooi dat over het land, alsof er kippen/koeien/konijnen zouden lopen en eten.

Maar dat is mijn idee en logica : ) Ik hoor graag hoe jullie erover denken.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Zo Apr 19, 2015 12:25 pm 

In de docu komen ook de kippen ter sprake. Paul legt uit dat hij ze niet voor de eieren heeft, dat ziet hij slechts als leuke bonus! De kippen zijn een onmisbaar onderdeel van de BtE tuin! Paul noemt ze zijn composteerders. Hij voert ze met onkruid, tuinafval en het overschot van groente. Vervolgens haalt hij de kippenmest uit het hok en gooit dat over de tuin, met KRUIWAGENLADINGEN tegelijk! Zeker mest geven dus, want het geheim zit niet in het gebruik van uitsluitend houtsnippers. De snippers zijn o.a. ter bescherming van de grond, om uitdroging en uitspoeling van mineralen te voorkomen. En ja, ze worden ook compost als ze verteren.

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]