Back To Eden Forum

Het is momenteel Di Jul 16, 2019 2:24 am

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Titel: Problemen
BerichtGeplaatst: Do Jun 04, 2015 12:07 pm 

Ik heb thuis zo'n 2.5 jaar een B2E tuin.
Ook heb ik dit jaar voor het eerst een volkstuin (100 m2).

Alleen het gaat niet allemaal zoals verwacht:
1) Mijn bonen worden opgegeten door beestjes, weet niet wat. Ik dacht eerst slakken, maar ik denk nu aan duiven (kan dat)? (Ik heb al slakkenvallen.) Ze worden gewoon helemaal opgegeten, er staat dan nog een steeltje.
2) Mijn sla/bloemkool wordt ook opgegeten bij het leven.
3) Alle plantjes die ik voorgezaaid heb (zoals bonen, pompoen, etc) gaan dood zodra ik ze in de grond zet.
4) Suikenmais kwam niet op, andere zaaiingen ook niet.
5) Ik heb koffie-prut geprobeerd bij sommige planten, maar zie geen verschil met de planten waarbij ik geen koffie-prut heb gedaan.

Hebben jullie tips op deze zaken? Ik zag de film en dacht "wauw, dat is gemakkelijk en gaaf", maar in de praktijk valt het bij mij nog wel iets tegen. Ik ben geen ervaren tuinder, dan kan het probleem zijn. Maar hebben jullie dus tips? Misschien dingen die ik fout doe.

Profiel  
Reageer met citaat  
 Titel: Re: Problemen
BerichtGeplaatst: Vr Jun 05, 2015 8:04 pm 
Site Admin
Gebruikers-avatar

1) Duiven kan inderdaad, maar ook slakken nog steeds ook al heb je een slakkenval staan.
2) Zijn het plantjes die je zet van sla en bloemkool of zaaisels. In 1 vd video┬┤s op youtube zegt Paul ook dat hij last heeft van slakken als hij bv een courgette verplant. De plant is in stress en wordt daarom opgegeten.
3) Heb je een laag compost onder je houtsnippers, dat maakte bij mij een groot verschil
4) Kan ook aan de kwaliteit van het zaad liggen...
5) Met koffieprut heb ik geen ervaring, ik zou met biologische vloeibare mest bijmesten.

Ik snap je frustratie. In de film lijkt het inderdaad een soort tovermiddel. Er wordt altijd gepraat over houtsnippers, maar het belang van blad erbij wordt mijns inziens niet voldoende aangestipt. Ik merk zelf alleen wel dat het steeds beter wordt. Ik heb ook slakken en beestjes die mee-eten. Ik leg me daarbij neer, een teken dat mijn grond nog niet goed genoeg is. En ik richt me op wat wel lukt en wat ik wel oogst. Soms lastig, maar ik heb er vertrouwen in.

Hoe gaat het met je tuin thuis?

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Ma Jun 08, 2015 8:51 am 

Bedankt voor je antwoorden. Inderdaad heb ik geen compost onder de houtsnippers liggen (geen tijd voor gehad helaas). Dus misschien moet ik mij er dit jaar bij neerleggen dat het minder goed zal gaan, en volgend jaar beter. Verder zeg je iets over biologische vloeibare mest, waar kun je dat halen/vinden? En je giet dat dan uit over de houtsnippers waar je het wil bemesten?

De tuin thuis gaat nu redelijk, ik had veel last van dingen die opgegeten werden (sla, brocolli), maar ze lijken er nu overheen gegroeid te zijn en gaan nu goed. Aardbeien en aardappels gaan goed. Bonen zijn opgegeten en ik heb daarvoor nieuwe gezaaid.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Ma Jun 08, 2015 5:41 pm 
Site Admin
Gebruikers-avatar

Ik heb vorige jaar biologische vloeibare mest gekocht bij de intratuin. Dat moet je verdunnen met water.
Wat ik ook wel eens heb gedaan is een hand compost in het plantgat.
Bij de bonen heb ik dat dit jaar ook nog gedaan. Die staan op een stuk waar ook geen compost onder zit.

groetjes Maaike

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Di Jun 16, 2015 3:36 pm 

Ook (dierlijke) mest is een belangrijk onderdeel van de B2E tuin, ik denk dat dit door veel mensen onderschat word. Hier gaat ook niet alles goed, maar ik heb pas dit voorjaar de houtsnippers aangebracht, dus verwacht van dit jaar ook niet zoveel. Het heeft vooral tijd nodig, bodemverbetering gaat niet van vandaag op morgen en zelfs niet in een paar jaar. In de documentaire verteld iemand dat wie nu begint met een B2E tuin, over 10 jaar zelfvoorzienend kan zijn. De houtsnippers zijn geen geheime toverformule, en Paul zegt ergens dat het de eerste jaren vooral heel hard werken is om iedere keer nieuwe mest en houtsnippers op te brengen. Maar uiteindelijk zal de bodem zich herstellen en ieder jaar vruchtbaarder worden. Wel zul je bijna meteen het verschil merken in water geven,omdat ze houtsnippers vocht opnemen en weer afstaan. Ik woon op de klei en dat is deze tijd van het jaar net beton, maar onder de snippers is het vochtig en goed bewerkbaar!

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Do Aug 06, 2015 9:41 pm 

wijnand schreef:
Bedankt voor je antwoorden. Inderdaad heb ik geen compost onder de houtsnippers liggen (geen tijd voor gehad helaas). Dus misschien moet ik mij er dit jaar bij neerleggen dat het minder goed zal gaan, en volgend jaar beter. Verder zeg je iets over biologische vloeibare mest, waar kun je dat halen/vinden? En je giet dat dan uit over de houtsnippers waar je het wil bemesten?

De tuin thuis gaat nu redelijk, ik had veel last van dingen die opgegeten werden (sla, brocolli), maar ze lijken er nu overheen gegroeid te zijn en gaan nu goed. Aardbeien en aardappels gaan goed. Bonen zijn opgegeten en ik heb daarvoor nieuwe gezaaid.

Dag Wijnand, lees net je bericht. Heb je wel eens nagedacht over lavameel?
Ik gebruik het sinds kort, mijn basilicum was er slecht aan toe, totaal veranderd na het aanbrengen van lavameel.
www.bio-ron.com

gr Rade

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]