Back To Eden Forum

Het is momenteel Vr Mei 24, 2019 9:13 pm

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Do Sep 04, 2014 10:48 am 
Site Admin
Gebruikers-avatar

Misschien leuk om hier eens te inventariseren hoeveel mensen er al op de BTE-manier tuinieren.

Groetjes Maaike

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Do Sep 04, 2014 10:50 am 
Site Admin
Gebruikers-avatar

Ik zal van start gaan, dus dat is in ieder geval vast 1 tuin. ;)

Ik heb mijn moestuin op een volkstuincomplex en hij is zo'n 275m2 groot.
Mijn tuin ligt in de randstad.

Groetjes Maaike

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Do Sep 04, 2014 1:19 pm 

Ik vind dit een leuk forum om te kunnen zien hoever BTE al ingeburgerd is in Nederland .
Zelf heb ik nog geen moestuin, maar sta wel op een wachtlijst.
Zeker ben ik ik van plan om volgens het BTE principe aan het werk te gaan.
De teller blijft dus nog op 1

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Zo Sep 07, 2014 8:19 pm 

Ik heb net een tuin gekocht van 365m2, verliefd geworden op de plek maar ook wat verblind bleek later.
De fruitbomen zien er niet goed uit, nagenoeg geen fruit, ook veel heeremoes en riet en bij veel regen staat een groot gedeelte blank. Er liggen veel tegels in de tuin, 3 terrassen en dus heel veel onkruid wat binnen 2 weken naar verwijderen weer de kop op steekt.
Daar ik geen ervaring heb in het tuinieren en of een moestuin was ik aanvang wat ontmoedigd maar door het zien van BTE ben ik weer hoopvol en geïnspireerd geraakt om er als nog een mooie fijne plek van te maken, waar het niet alleen hard werken is maar ook genieten van alles wat groeit en bloeit.
Mijn todo lijstje voor de komende weken is karton, paardenmest en houtsnippers verzamelen.
Ik hoop dat meer ervaren mensen zich hier gaan melden want ik ben slechts een leek, de teller blijft nog even op 1....

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Wo Sep 10, 2014 10:40 am 

Mijn antwoord is: per einde augustus 2014 zijn wij de afdekmethode aan het toepassen.

Wij - de medewerkers van een groente- en vruchtentuin in Leusden bij Amersfoort - kenden de methode al een beetje via het z.g. paarse boekje van Ruth Stout. Maar het afdekken pasten wij slechts mondjesmaat toe, meer zoals het in de Biol.Dyn. methode bekend is, mulchen: een dun laagje grasmaaisel.

Echter de afdek methode van Ruth is veel "steviger". Wij hebben de stap gemaakt omdat het enorm veel energie/werk belooft te besparen. Tegelijk blijven we met deze methode ons uitgangspunt van "biologische aanpak"trouw: geen kunstmest, niet spuiten, hergebruik.

Enige info over onze tuin zal ik plaatsen in de rubriek "kennismaken".

Stand van zaken:
Zoals gezegd einde augustus begonnen, omdat dan zo langzaam aan de akkertjes leeg komen.
Wij beschikken over veel gras uit de boomgaard en zijn dat nu na elke maaibeurt aan het uitspreiden, met een dikte van ongeveer 20 cm.
De grond is redelijk schoon, zurig halen we eruit, kweek gras niet, knopkruid wel ( https://www.google.nl/search?q=knopkrui ... 2&ie=UTF-8 )

In het verleden hebben wij wel met houtsnippers gewerkt, met name om paden te maken, maar dat verteert erg langzaam en voegt dus traag kracht aan de grond toe/terug.
Ook ervaring met composthopen achter in de tuin in de schaduw en bij het opzetten daarvan bewaken we nadrukkelijk een goede verhouding tussen "groen" en "bruin" , dus vers en houtachtig. Teveel / te dik groen veroorzaakt een snotterige natte brei waar geen lucht meer bij komt, is dus ook niet goed. Maw.....een goede balans is van belang, wij houden aan, groen: bruin = 2:1 ongeveer.

Op 1 akker hebben wij nu eerst karton gelegd ( dank aan fietsenmakertip ! ) , daar over heen 20 maaisel.

De maand september dus nog regelmatig maaien, we hopen zo de maaste akkertjes ( 6 stuks van elk 150 m2 ) afgedekt te krijgen.
In de tuin staan ook rijen met laag fruit ( aalbes, braam ) met paden van 2 meter breed, we proberen de grond onder de struiken ook afgdekt te krijgen bia een strook van 40 cm breed.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Do Okt 09, 2014 8:56 pm 

Ik denk, dat er al heel veel BTE-tuinen zijn in Nederland (en Engeland en de VS en Australië en andere landen), alleen noemt men het dan geen BTE-tuin, maar permacultuur. Wanneer je in You Tube (of Google) zoekt op permaculture (in het Nederlands permacultuur), krijg je heel veel instructieve filmpjes voorgeschoteld. Volgens mij is permaculture van oorsprong Australisch, maar de principes zijn overal toepasbaar, hoewel de 'chop and drop methode' vooral werkt in warmere gebieden, waar de compostering sneller gaat. Zie https://www.youtube.com/watch?v=BA0chRZwt0Y .
Het mulchen van de grond (waarmee dan ook) is een aspect van permaculture, naast hergebruik van zoveel mogelijk grondstoffen, waaronder natuurlijk water (heel begrijpelijk in Australië). Het afdekken van de grond heeft vooral als doel om verdamping tegen te gaan; ook Paul geeft dat als hoofdreden, of in ieder geval als uitgangspunt aan. Later blijkt, dat mulchen ook een gunstige uitwerking heeft op de kwaliteit van de grond en op het tegengaan/voorkomen van ongewenste plantengroei.
Er is nog veel over te zeggen, maar dat hebben anderen al gedaan. Belangrijk voor ons simpele tuiniers is de uitvoering. Gewoon beginnen en van je fouten leren. En naar die filmpjes kijken, want die zijn toch wel heel instructief.

Groet, Hans

P.S Ik vind persoonlijk de filmpjes van J&J Acres (https://www.youtube.com/watch?v=UnR1aRxoCfo) ook heel leuk. Die is ook gewoon lekker aan het experimenteren, maar wel met een serieuze ondertoon.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Vr Okt 10, 2014 9:59 am 
Site Admin
Gebruikers-avatar

Ha Hans,

Helemaal gelijk dat BTE veel op permacultuur lijkt.
Een BTE-tuin is echt een tuin van iemand die de BTE-film gezien heeft en daar vanuit enthousiast is geraakt. :D
Zo heeft Ruth Stout ook al vanaf de jaren 50 boekjes geschreven over mulchen en de voordelen daarvan.
Ik vind zelf vooral de manier waarop Paul alles uitlegt zo ontzettend leuk en inspirerend, dat ik er alleen maar meer van wil weten, zien en horen.

Groetjes Maaike

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Za Jan 24, 2015 9:52 am 

Al weken aan het verzamelen na het zien van de film back to eden
Via deze site gevonden en helemaal enthausiast
Karton op mijn man zijn werk mega stukken
Als compost biologische championmest afgedekt met stro
Ik weet niet precies hoe groot de tuin is maar denk ongeveer 25 bij 60m
Altijd biologisch een moestuin op geteelt door mijn ouders
Toen mijn vader ziek werd is het verwaarloosd en de laatste twee jaar overwoekerd
Nu woon ik met mijn gezin hier en na tweeenhalf jaar van het huis verbouwen willen mijn moeder en ik het weer oppakken
Maar op de back to eden manier
Gelukkig is mijn moeder ook enthausiast geworden (en dat op haar 70ste hihi)
Dus dit word ons eerste jaar
Er is wel nog mega veel werk
zal via mijn telefoon wat foto's versturen

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Za Jan 24, 2015 10:31 am 

het lukt me niet om de foto te plaatsen

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: Ma Feb 20, 2017 12:59 pm 

Wij hebben in Ermelo een moestuin ala Back2Eden :-)

Veel fouten gemaakt tot nu toe (houtsnippers met te weinig blad, kolen niet goed beschermt, etc.) maar de grond in de tuin is sterk verbeterd! :-)

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur [ Zomertijd ]